torsdag 5 april 2012

Dag 9: Onomichi, nudlarnas stad

Strålande sol idag. Det blåser fortfarande, men inte som igår. Idag tog vi Shinkansens snälltåg från Okayama mot Hiroshima. Det var fortfarande störningar i trafiken från gårdagen. Detta tåg stannade på varje station. Halvvägs till Hiroshima bestämde vi oss för att hoppa av vid kuststaden Onomichi. Staden har en livlig sjötrafik men ligger ändå i en väldigt kuperad terräng. Då Shinkansen inte stannar i Onomichi tog vi en buss dit.

Vi började med att låsa in våra väskor i i låsbaraskåt vid stationen, sedan promenerade vi genom stadens butiksgata. Vid slutet kom vi fram till hamnen där vi hittade en nudelrestaurang som hade fått högsta betyg. Onomitchi är jämnt för sitt bergstempel och för sina nudlar. Vid ingången fanns det en maskin där man gjorde sin beställning. Vi satt sedan längs en bardisk direkt gentemot köket. Vi köpte varsitt lunchset som bestod av nudlar och ett gäng med gyoza. Både gyozan och nickarna var makalöst goda.
Efter lunchen begav vi oss till en linbana som tog oss upp till toppen av tempelberget som vi sedan vandrades ner för, längst stenlagda skogsvägar och tempel. Fantastisk utsikt över staden och vattnet och de japanska skärgården.

Nere i staden hämtade vi ut väskorna och tog sedan pendeltåget till Shinkansenstationen och fortsatte mot Hiroshima.

Vi anlände till Hiroshima runt sex tiden. Åter igen visade det sig att Toyoko-inn låg nära stationen, så vi checkade in och lämnadebväskorna på rummet och begav oss sedan ut igen för att jaga middag. Mor ville äta Okonomiyaki då den har sitt ursprung här i Hiroshima. Vi gick in i ett större varuhus och tog oss upp till deras restaurangplan. Där hade dom flera restauranger men mor hade fått information om att det skulle vara flera Okonomiyaki hak, men så var inte fallet. Det blev istället en indisk restaurang där vi njöt av Nepalsk öl med stora naan som doppades i olika currygrytor.
För en gångs skull blev det en hyfsat tidig kväll.