torsdag 5 april 2012

Dag 10: Mijayima, Kure och slagskeppet Yamato

Det märks att vi är i en större stad och att det är turisttätt. Frukosten är full och det är turister över allt. Vid nio tiden begav vi oss med pendeltåg mot Mijayima, den gudomliga ön en bit utanför Hiroshima vars röda tori  (tempelport) ute i högvattnet är avportreterad värden runt.

Från pendeltågsstationen fick vi ta passbåten ut till ön. Det är en större ö med en del bofasta och bilar. Båttrafiken dit är livlig. Direkt när man lämnar hamnen möts man av rådjur som strövar omkring och tigger/stjäl mat. Allt som är löst ryker. Det kan vara pass, kartor eller biljetter. Allt är lovligt byte för dem.

Vi vandrade längst turistbutiksgaterna och vek in på ett kaffe där vi beställde lite ostronpasta. Ostron är en av öns delikatesser nämligen. När vi sitter där kommer ett svenskt par in och försöker beställa mat. Vi hjälper dem och det visar sig att de bor i Mariatorget och att killen jobbar i Liljeholmen. Skulle inte förvåna mig om det var HM dessutom. Världen är bra liten.

Efter lunchen vandrade vi ner till och vattnet och gudarna log mot oss. Det vare ebb och det var möjligt att gå ut till torin. Så här långt ut har vi aldrig kunnat gå. Runt torins snäckskalsfylda ben satte folk fast mynt som lyckoamuletter. Det var fullt av mynt som blänkte.

Vi vandrade tillbaka mot hamnen och Susanna handlade en träfigur till samlingen hemma.

Vi tog pendeltåget tillbaka och bytte till ett annat som tog oss till kuststaden Kure. Kurd var den varvsstad som byggdes upp för att tillhandahålla Japan en modern flotta efter att amerikanarna öppnade upp landet i slutet av 1800 talet. Det var i denna stad som världens största och modernaste slagskepp byggdes, Yamato.

För att kunna hävda sig mot Amerikanarna småstaden Japan på kvalité för att vinna mot kvantitet. Det var även denna teknologi som låg bakom det Japanska undret efter kriget.

I Kure ligger Yamato museet som har en gigantisk model på Yamato på hela 26,3 meter samt en tillfällig utställning som handlade om den japanska flottan, visad genom teckningar samt tavlor från 1900 taletsbörjan. Museet har även en permanent utställning runt Yamato modellen som handlar Kures historia som varvsområde, om Yamatos uppgång och fall, samt hur hon vilar på havets botten idag. Det fanns även en sifo utställning som visade på Kures ingenjörskonst därbdet stod mini ubåtar och Zero plan för hangarfartyg uppställda.

Jag och far gick igenom utställning och mötte upp resten av gänget vid shoppingmalet som låg bredvid. Susanna hade gått loss på Muji sektionen. Vi åt middag på kaitensushi restaurnag (rullbandssushi). Vi trodde den skulle var extra bra då vi var i en kuststad, fast tyvärr måste vi nog säga att det var en av de mindre intressanta mat upplevelserna. Fisken var så där och hela stället kändes som att det hade för stor kostym gentemot antalet gäster. Lite sotdöden känsla.

Vid åtta begav vi oss tillbaka mot Hiroshima igen. Tågresan tog närmare en timme tillbaka så det var bara att försöka få två pigga ungar i säng.