onsdag 18 april 2012

Dag 23: Shopping och avsmakningsmiddag

Frukosten var riktigt tråkig på Toyoko inne Namba. Äggröra med grädde, pasta med grädde vitt bullbröd, mörkt bröd med lika vitt innehåll som det förra brödet och sallad. Inget ris, inga risbollar eller miso. Suck.

Far, mor och Keiko kom vid halv elva tiden. Mor och far checkade in och lämnade väskorna på vårt rum. Sen gick vi till en bokhandel, Bookoff (kedja för begagnades böcker). Mor och far gick in där, Keiko var tvungen att sticka in till stan. Vi andra gick in på en 551 Horai mitt emot och köpte sex butaman som vi åt på plats.

Vi vandrade sedan in på Namba där vi gick in på en annan bokaffär som vi brukar besöka när vi är i krokarna. Köpte lite kokböcker till Gustaf och kollade in lite annat smått och gott.

Vi vandrade nu iväg längst Shinsaibashi. Halvvägs stannade vi och köpte lite Takojaki, bläckfiskbollar. Gott, gott. Vi smet in i lite affärer längst med Shinsaibashi och köpte saker.När vi kommit fram till slutet av Shinsaibashi, där det första Toyoko inne hotellet låg gick vi ner på shoppinggatorna vid tbanestationen. Där köpte far en ny jacka.  Sen tog vi tbanan till Umeda, två stationer bort.

Då vi hade lite tid på oss innan vi skulle träffa upp Keiko och Takashis mamma gick vi in på ett kaffe för en fika. Jag passade på att ta mig en melon float. Melonsoda led vaniljglass. Barnsligtgott, vilket även Yumi tyckte som tog över min dricka.

Vi mötte upp mostrarna och gick i riktning mot kusin Kauros Lawsonbutik. En bit efter Umeda Sky Building passerade vi en liten dunge av körsbärsträd vars löv börjat falla, passande sorti denna sista kväll i japan. Runt hörnet klev vi in på en restaurang som vi hade bokning på för kvällen. Nedervåningen var en bardisk längsmed köket. En brant trappa ledde upp till ävervåningen. Där uppe var det ett tatamiklädt rum med rustika vågformade träbord och högt i tak. Ett hål i golvet ledde rakt ner i köket så att det gick att se matlagningen samt ropa på servitören. Detta var Kauros stammishak och de var kända för sin fisk. Lite humor var att inne på toaletten fanns det en tecknad serie tavla med text på Svenska. Här bjöds vi på en riktig kavallkad av rätter.

Rätt 1
Det börjades med purfärska bambuskott (peak i säsongen nu) och färsk mussla.

Rätt 2
Sashimi på fyra olika fiskar.

Rätt 3
Het lerskål med ris, ägg och en bit stekt lax.

Rätt 4
Några eldflugebläckfiskar på vårlök med saftig rå aubergine.

Rätt 5
Någon typ av alg samt rökt forell.

Rätt 6
Äggstanning med diverse grönsaker och bitar av vit fisk.

Rätt 7
Några skivor av mört kött som man lade spelat i.

Rätt 8
Blandrallrik med lite köttbullar, stekta kycklingdelar

Rätt 9
Tre krus kom in med ris och miniräkor och någon typ av grönsak. Servitören rörde ihop det på plats och lade upp i skålar till var och en.

Rätt 10
Melon och jordgubbssorbet.

Till detta dracks öl. Ljus Asahi, fast far och jag provade en Osaka bryggd stout först. Den hade vunnit pris på en världsrävling. Påminde om Nils Oscars rök eller choklad porter.

Efter denna makalösa middag begav vi oss tillbaka till hotellet. Mostrarna ska följa med till flygplatsen imorgon och därför har de tagit in på ett närbeläget hotell.