söndag 15 april 2012

Dag 19: Ö-luff

Idag vaknade Dante tidigt så jag var uppe med honom i åttan. Mina föräldrar tog en promenad efter frukost till marinan medan vi packade våra saker som skulle med under dagen. Som vanligt tog allting lite mer tid än vanligt och i rask takt (typ springa) tog vi oss till färjeterminalen. Där mötte vi upp mina föräldrar fem i halv tio. Båten skulle gå halv, men vi valde att ta en senare båt för att kunna inhandla lite proviantera. Tio över tio tog vi en snabbgående färja till ön Kohama.

Temperaturen ligger runt 29-30C och det är lite mer molnigt idag. Vattnet är riktigt azurblått och botten känns nära när. Båtarna drivs fram med vattenjet som dånar ordentligt. Det är flertalet båtar som pilar fram mellan öarna. Båtfärden tog ca 20 minuter.

Vi började med att kolla med den lokala turistbyrån över hur turbussarna gick, sen gick vi till den nordliga stranden. Den låg ett par hundra meter norr om färjeterminalen. Stranden var väldigt lång och tom, men det var kraftig pålandsvind och ingen enkel väg till stranden för barnvagnen. Det hade passat vindsurfare. Vi tog oss tillbaka till färjeterminalen och begav oss till stranden sömn låg söder om terminalen istället. Vägen dit tog ca 20-30 min att gå och tog oss förbi stora sockerrörsåkrar och en sockersrörsfabrik. Männen stod på fälten och fälde och rensade sockerrören för hand.

Tillslut kom vi fram till stranden. Det var fortfarande pålands vind men inte alls lika kraftig. Stranden gick i en halvmåne och var väldigt lång. Då det ändå var så pass kraftig vind fick barnen nöja sig med att bada fötterna idag. Fast det tyckte de var lika kul det. Vattnet var till och med ännu varmare idag och stranden var helt öde förutom små krabbor som hade grävt ner sig i sanden. Dante skrämde upp en som Dick späckade iväg tills den hittade ett nytt håll att dyka ner i.

Vi gick tillbaka till färjeterminalen och åt lunch på en liten restaurang som låg ovanför en dykshopp. Det kändes som att man klev upp i ett fyrtionde. Det var bara ett rum på 5x6 meter som inhyste kök, sittplatser och fönster runt om mot havet. Så där vitt och smslitet som en saltmättad liten grekisk övärlds krog kan vara. Det blev stekts nudlar för mig, mor och Susanna. Far och Yumi tog udonnudlar. Vi hade inte så lång tid på oss innan turbussen skulle gå vid 14.35.

Turbussen kördes av en passionerad ölandabo. Först körde han oss till ett gammalt hus i byn som tydligen varit med i en tv-serie. På grund av husets medverkan blev ön som tidigare inte haft några turister nu ett populärt resmål. Resan gick sedan runt ön på deras olika sevärdheter. Då jag satt med två sovande barn fick jag nöja mig med det jag kunde se från fönstret. Det var olika stränder, deras högsta kulle, lilla staden och en get som kissade.

Bussen kom precis tillbaka någon minut innan båten gick tillbaka till fastlandet. Den här båten var lite anorlinda byggd så vi satt ute på akterdäck direkt ovanför motorn. Det dånade rätt bra men vi hade fri sikt på det azurblå vattnet. Väl tillbaka på Ishigaki gick mor och far på shoppingtur. Vi handlade lite dunkar med japanskt kallt te och vatten och gick tillbaka till hotellet. Där grabbade jag tag i mina båda kameror och begav mig till små båts hamnen medan Susanna och barnen vilade på hotellet.

I hamnen låg kustbevakningsbåtar, något större än våra svenska, för att klara det öppna havet. De är även beväpnade med kanoner. Den största hade fyra gigantiska vattenjets som framdrivningssystem. Vidare är det fullt av motorbåtar, mestadels yrkesfiskare menlven framför allt nöjesfiskare. Några enstaka segelbåtar fanns det också. En av de uppställda segelbåtarna hade knäckts i skrovet. Såg ut som att det hänt på land. Stöttorna bak hade sjunkit in i skrovet och ena sidan var spräckt. Kanske under typhoon? Jag strövade omkring och tog mig ut på en brygga med merparten långfärdsseglare. Det var blandat med katamaraner och singelskrov. Det märks att saltvattnet och solen sliter på ett helt annat sätt här.

Tillbaka på hotellet möttes vi alla upp igen. Nu fick vi informationen om snöfallet i Stockholm. Vilken skillnad från. Gustaf och Jimmy sjösatte vår segelbåt idag åt oss. Har aldrig varit med om snöfall vid sjöslttning, klart den skulle komma nu. Stor eloge till er som fixade det ändå (utan erfarenhet av sjöslttning dessutom!). Vi här på lite varmare breddgrader begav oss iväg på middagsjakt. Vi letade oss längre in i Ishigakis krogvärld, framför allt efter ett ställe som tog kort då vi nu vill börja hushålla med kontanterna. Tillslut hittade vi ett trevlig ställe. Vi tog varsin meny bestående av Ishigaki biff, udon, inlagd rättika, lättflyktig bbq sås, tunna alger som påminner om glasnudlar och en skål med ris. Allt var väldigt gott och biffen i bbq säden var fenomenal. Säden var någon variant av japansk ättika, rättika, soja, kanske vitlök. Efter middag gick vi tillbaka till hotellet.

För att inge lite hopp till er där hemma i snögloppet kommer lite bilder med värme här.