fredag 6 april 2012

Dag 11 Kagoshima och vulkanutbrott

Idag åkte vi iväg från Hiroshima vid 10:50 med ett Shinkansen. Målet är staden Kagoshima i södra Japan. Resan tog närmare tre timmar. Vi tog oss tre säten i bredd. Skönt att det går att köra in vagnen mellan sätena. Väl framme är temperaturen uppe i behagliga 23 C och strålande sol. Toyoko-inn hotellet låg åter igen behagliga fem minuter från stationen. Klockan var ca två när vi checkade in. Vi lämnade väskorna och tog sedanen city sightsing buss genom staden. När vi kom ner mot hamnen kunde vi se rökplymen stiga upp från vulkanen Sakurajima. Ett par hus har blivit förstörda av sten och bråte tidigare i veckan när vulkanen hostade till.

I hamnen klev vi av bussen och tog båten över till vulkanön Sakurajima som dessutom är ordentligt bebodd. De stora passbåtarna som påminner om trevånings hjulångare åkte import i skytteltrafik för det ringa priset om 150 Yen (ca 12kr) enkel resa. De tar både bilar och passagerare. Resan kan inte tagit mer än 10 minuter. På ön promenerade vi till ett fotbad som låg längst kusten. Marken var bitvis täckt av vulkan aska. Askan tog sig in över allt. Får mig att tänka på en kollega som kom hem till sin lägenhet på söder och märker att styrelsen i BRFn har stängt av fläktarna i huset eftersom de var rädda för aska från den Isländska vulkanen. Tydligen städar de staden varje dag från askan. Här stängs inget ner för lite åskmoln kan jag lova.

Fotbadet var en lång smal kanal lagom ned för folk att sitta mitt emot varandra med hett vulkanvatten. Mineralerna gör sitt till och det är riktigt skönt att bara glida ner med benen och njuta av vyn med vulkan, körsbärsblommorn och stilla havet runt sig. Hökar låg och svävade på termiken runt oss. Efter någon timma i detta möjliga Pompeji tog vi båten tillbaka till Kagoshima.

Vi tog en ny buss in mot mat distrikten. Väl framme riskerade vi längs butiks och restauranggatorna tills vi snubblade över ett område med plockmat. En av restaurangerna tillhörde en kedja vi ätit på i Tokyo för 5-7 år sedan. De var otroligt trevliga och miljön var mycket trevlig med egna bås där man tillkallade servisen med en högljudd ringklocka. Rätterna kan liknas vid det spanska gapas bordet. Många små rätter som beställs in allt eftersom. Det blev allt från sallader, gyoza, stekts nudlar, stekt kyckling i panering , stekt fisk i panering och deserter. Väldigt god ljus lager från Sapporo dracks till detta. Vi tog oss god tid och njöt verkligen av maten. Alldeles härligt mätta och belåtna tog vi bussen tillbaka till centrum. Mörkret har lagt sig över staden och all neon lyser upp den. Ovanför centralstationen glittrar ett gigantiskt parisehjul i regnbågens alla färger. Gatan nedanför är en lång aveny upplyst vackra japanska gatlyktor. Får lite känsla ad Champs Elyse här.

Kagoshima har en antik kultur och har alltid varit ögat mot omvärlden ända sedan 1500 talet. Samtidigt sombdet varit tillräckligt långt bort från huvudstaden för att kunna sköta sig själva. Kontkakterna med omvärlden och den svaga kontrollen från Shogunatet gjorde området väldigt mäktigt vilket det är än idag. Staden känns verkligen gameldags på något sätt. Det har sin neon och sina skyskrapor, men det känns äldre och mer som Paris i sin stil. Mycket charmigt.