fredag 13 april 2012

Dag 18: På östfronten intet nytt.

Nord Koreas raket rasade i backen efter 1 min. Med andra ord mår vi bra här. TV tematet såg väldigt besvikna ut (och väldigt hålögda då de varit uppe hela natten) Jag lyckades dock smita ut i nödtrappan under frukosten som tvteamet arrenderat och skjuta några bilder på Patriotmissilbatteriet innan de slängde ut migoch låste utgången. Lite kul att se livesändningen på TV och sedan se reporten kliva in från trapphuset bredvid vårt rum.

Det låg dimma över bergstopparna bortom staden, men solen sken och värmen skingrade snart dimman. Efter frukosten begav vi oss till hamnen där vi skaffade biljetter till båten som gick till den mindre grann ön Taketomi. Båten tog oss förbi misilbatterierna så jag fick några fler bilder på dem. De var resta i högsta beredskap.

Resan tog inte mer än 10 minuter. Iland på Taketomi började vi vandringen tvärs över ön. Mitt på ön ligger en liten by. Gränsen för byn syns på att asfalten för vägen tar slut och en slags packad koralll massa som påminner om sändaren har används sedan urminnestider i byn och så än idag. Det är bara gamla hus med murar bygda av korall här. Bananträd kantar vägarna. Vatten bufflar drar runt turister i täckta vagnar medan kusken sjunger och spelar shamisen.

Vi satte oss på en restaurang mitt i byn. Den var ganska stor.  Där åt vi lunch. Jag tog en rätt med tunna skivor med fläsk som marinerats i ingefära. En rätt som är väldigt vanlig i Japan under den varma perioden. Väldigt god och det fungerade väldigt bra att äta även fast det var så pass varmt.

Vi fortsatte vandringen tvärs genom ön och kom slutligen fram till den motsatta sidan där en otroligt lång vit strand med den där resekatalog blåa vattnet kom fram mellan palmerna. Yumi och Dante vart helt till sig och kunde knappt bärga sig innan de slängde sig i vattnet. Då det är sandbank ska det vara ok, men man kan aldrig var helt säker att en sjöborre inte har glidit ner i sanden så det våt badskor på. Ett annat badande åar skrämde oss lite när tjejen skrek till, killen hoppar upp ur vattnet för att sedan gå tillbaka och börja suga på det möjliga såret för att få bort gift. Verkade vara ett ränslarna den här gången då tjejen verkade må bra och fortsatte bada. För övrigt var det bara otroligt skönt och givetvis var det motvilligt man tog sig upp ur vattnet.

Sakta började den länga vandringen tillbaka. Det fanns turistbussar men de kunde bara beställas via telefon. Yumi fick åka vagn efter halva vägen och Dante bars. Under båtresan tillbaka såg vi hur missilbatterierna hade fälts ner och säkrats igen. Inget krig i Asien den här gången.

Väl tillbaka på Ishigaki kollade mor upp lite resmål för morgondagen och sedan gick vi och handlade lite komplementerande badskor då varken jag eller Susanna hunnit skaffa några ännu. Nu är ett par billiga införskaffade som vi kan slänga sen.

Vi åt middag på en charmigt steakhouse där ägaren stig i byssan och lagade maten. De hade en väldigt god Texas curry som man fick ta av under väntan på maten. Vi tog in var sin hamburgare som kom in med en lätt saltad ljus bbqsås,några stekts potatisselar som låg i cirkel i var mitt ett ägg hade stekts. På min borgare var det en hög med den väldigt beska men väldigt nyttiga gurkan. Allt var väldigt och gott även om jag blev lite för mätt ikväll.

Efter middagen bar det av till hotellet för en tidig kväll. Av tvteamet syntes det inget mer.