tisdag 3 april 2012

Dag 7: En dag i öknen

Idag blev det en tidig morgon. Vi skulle möta mor och far redan kl 08.30 vid tbanan, så vi hade larmet på 6.30. Packa det sista och checka ut. Dante hann få en flaska välling och Yumi en skål med soppa, sen hastade vi iväg med alla packning och barn in i rusningstrafiken. Vi åkte till centralstationen där vi skulle ta ett mindre expresståg till Torro. Innan tåget kom sprang jag, Yumi och Susanna och handlade frukost och lunch då tågresan tog närmare två timmar.

Tåget var som ett blått mini Shinkansen bestående av två vagnar och gick på disel. Cockpit var enorm och hade glasvägg gentemot passagerarsidan så vi kunde se rakt fram. Resan gick genom ett böljande landskap som växlade mellan hav och berg. Vi kunde till och med se snöklädda toppar vid horisonten. Tåget tog oss från Stillahavssidan till Japanskahavet. I staden Tottori klev vi av. Vårt hotell, Toyoko-inn, låg ett mindre stenkast från stationen vilket var väldigt skönt med all packning. Eftersom klockan bara var 12, checkade vi bara in och lämnade packningen i lobbyn.

Från centrum tog vi sedan en buss till kusten. Bussen stannade vid en utkikspunkt dold bakom en kulle. Man kunde få en föraning om vad som komma skulle då det var sand över allt. Vi åt upp de sista bentolådorna och avnjöt en glass i den 19C soliga havsbrisen.

Sedan begav vi oss upp för kullen. Här bredde en häftig scen med ett kuperat ökenlandskap ut sig. Kameler, en oas med en liten sjö i en dal omgärdad av höga sandyne kullar med allt från 20-50 m fallhöjd ända ner till havet. Gissa om kamerorna fick gå varma.

Dante var i paradiset eftersom han kommit till världens största sandlåda och Yumi kunde bara springa och springa, plaska fötter i oasen och blöta fötter i havet.

Vid 17 tiden kom vi tillbaka till hotellet. Vi lastade in oss på rummen och begav av sedan iväg på jakt efter ett onzenbad för att tvätta av oss resdammet.

Först gick vi in och åt plockmiddag på en ryokanliknande restaurang i härligt sliten miljö. Här serverades spett av olika slag. Kyckling, fläsk, nöt, tunga och revbenspjäll. Snabb ala minute beställningar. Varje gång de kom in med något beställdes något nytt.

Efter middagen begav vi oss till ett lokalt mindre onzenbad. Det var de klassiska tvagningsstationerna sittandets med en bunke vatten. En het källa runt 60-65C på herravdelningen och en pol med svenskt sommarbadvatten runt 20C. Inga japaner verkar använda kall badet. Jag tycker det är otroligt skönt att glida ner i det svala vattnet efter att ha mörats upp i det heta. Både Yumi och Dante gillade baden riktigt mycket.

Vi vandrade hem runt nio i kvällsmörkret. På vägen hem handlades vi en massa sötsaker som vi sedan förtärde på hotellet med en kall öl. Far köpte en lite snygg Yamazaki Whisky i miniformat. Det var den klassiska flaskan fast endast 5cl. Själv krossade jag i petit jous. Skönt avsluta på en lång dag.